מטרתה של הצעת חוק סדר הדין הפלילי (חילוט תקבולי עבירה), התשע"ח- 2018 , כפי שהוגדרה בדברי ההסבר, היא ליצור הסדר אחיד ועדכני של הוראות החילוט השונות הקיימות בחקיקה. במסגרת זו, מבקשת ההצעה לאמץ מאפיינים הקיימים בהסדרים חריגים הנוגעים לחילוט בחוק המאבק בארגוני פשיעה, התשס"ג-2003 ובחוק איסור הלבנת הון, התש"ס- 2000 , ולהחילם על כלל העבירות הפליליות.
עמדתה העקרונית של הסניגוריה הציבורית היא כי מדובר בהרחבה קיצונית של סמכויות החילוט, תוך התעלמות מהאבחנה הברורה הקיימת בין אופיין החמור ויוצא הדופן של העבירות המוגדרות בחוק המאבק בארגוני פשיעה ובחוק איסור הלבנת הון, לבין מרבית העבירות הפליליות הנדונות בבתי המשפט. יתרה מכך, הסניגוריה הציבורית סבורה כי במהלך מוצע זה טמון קושי חוקתי שכן המדובר באמצעים מרחיקי לכת העלולים לעלות כדי פגיעה בלתי מידתית בחשודים ונאשמים, באופן החורג מהסביר ביחס למהות העבירה המיוחסת להם, נסיבות ביצועה או נסיבותיהם האישיות, וכן בזכויותיהם הרכושיות של צדדים שלישיים.
בנוסף, התריעה הסניגוריה הציבורית כי הנוסח המוצע, וההרחבה הגורפת של השימוש באמצעי הקיצוני של חילוט מקיף ביחס לכל עבירה פלילית, מעוררים חשש ממשי לכך שאמצעים אלה יופעלו במרבית המקרים כלפי אוכלוסיות מוחלשות, של נאשמים חוזרים בעבירות רכוש קלות וכדומה, ולאו דווקא כלפי מי שנמנים על אותם ארגוני פשיעה או מעורבים במעשי עבריינות חמורים במיוחד. בהתייחסות המפורטת שהעבירה הסניגוריה הציבורית לתזכיר החוק, עמדנו על קשיים משמעותיים אלה ועל ליקויים נוספים העולים מהנוסח המוצע. חלק מהקשיים שהועלו על ידי הסניגוריה זכו למענה בנוסחה העדכני של הצעת החוק.
מעבר לסוגיות עקרוניות אלו, הסניגוריה הציבורית אף הציעה להוסיף להצעת החוק מנגנון המאפשר לבית המשפט להורות על שחרור כספי חילוט למימון הוצאות סבירות לצורך ייצוג משפטי. הצעה להסדר ברוח זו התקבלה על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה )פלילי( ואושרה על ידי שרת המשפטים.
בשלב זה טיוטת הצעת החוק מונחת לאישורה של שרת המשפטים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה