החל מחודש פברואר 2015 החל יישום התוכנית להעברת האחריות המלאה על ועדות השחרורים לידי הנהלת בתי המשפט. כפי שצוין בדוחות קודמים, שינוי זה התרחש על רקע ליקויים קשים שאפיינו את אופן ניהול הוועדות במשך שנים רבות, כשהאחריות עליהן התחלקה בין הנהלת בתי המשפט ושירות בתי הסוהר. 58 היישום בוצע באופן מדורג, כאשר בשלב ראשון החלו לפעול הוועדות בבית סוהר כרמל במחוז הצפון, ובהמשך בבתי סוהר נוספים במחוזות השרון והדרום, ובמרץ 2016 הושלמה הפרישה הארצית עם הפעלת הוועדות גם במחוז מרכז.
במקביל, הוקמה ועדת היגוי בין משרדית (שכללה נציגים של כל הגורמים הרלוונטיים לוועדות השחרורים, לרבות נציגי הסניגוריה הציבורית) אשר דנה בהסדרת תהליכי העבודה של הוועדות במטרה לגבש נוהל עבודה שיבטיח את תפקודן היעיל של הוועדות ואת מימוש זכותם של האסירים לכך שאפשרות שחרורם המוקדם תבחן כראוי, לגופה, עד למועד סיום ריצוי שני שליש מתקופת מאסרם.
בחודש אוגוסט 2017 סיימה ועדת ההיגוי את הכנת חלקו הראשון של נוהל ועדות השחרורים, ונוהל זה הופץ ונכנס לתוקפו עם תחילת שנת המשפט בחודש ספטמבר 2017 . במסגרת הנוהל החדש נקבעו הוראות מחייבות אשר אמורות להביא לשיפור משמעותי בתפקודן של ועדות השחרורים כמו גם שיפור ניכר במימוש זכותם של האסירים לכך ששחרורם המוקדם יבחן במועד. הוראות אלה מסדירות, בין היתר, את המתכונת הראויה ליידוע אסירים מבעוד מועד על זכותם להגיש בקשה לשחרור מוקדם ואת יידועם על זכותם לבקש מינוי סניגור ציבורי לצורך ייצוג בפני ועדת השחרורים. כמו כן, קובע הנוהל פרקי זמן מוקדמים לתחילת הטיפול בבקשות לשחרור מוקדם כך שיובטח קיום דיון בפני ועדת השחרורים לפני מועד סיום שני שליש מתקופות המאסר, ומסדיר גם את הגשת חוות הדעת הנדרשות מאת גורמי המקצוע פרק זמן סביר לפני מועד הדיון בפני ועדת השחרורים.
הסניגוריה הציבורית הייתה שותפה, כאמור, לגיבושו של נוהל זה, והיא מברכת על השלמתו מתוך תקווה שיהיה ביישומו מענה לחלק מהסוגיות והקשיים שתוארו. יצוין, כי מדובר בחלקו הראשון בלבד של הנוהל, ועדיין לא החל גיבושם של הסדרים המתייחסים לאוכלוסיות ייחודיות כגון: אסירים השפוטים למאסרים קצרים אשר יש צורך בהיערכות מהירה במיוחד לשם מימוש זכותם לדיון בשחרורם המוקדם במועד הקבוע בחוק, וכן אסירים קטינים או בעלי מוגבלויות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה