יום שני, 20 בספטמבר 2021

דוחות תנאי מעצר, מאסר במתקני הכליאה של שירות בית הסוהר בשנים 2019 - 2020 - ד. ליקויים בתחום הליווי והובלת האסירים



ד. ליקויים בתחום הליווי והובלת האסירים

בדוחות הסניגוריה הציבורית מהשנים האחרונות חוזרות ועולות תלונות בנוגע לתנאי ההובלה של הכלואים. מתלונות אלו עולה כי תהליך ההובלה יכול להימשך על פני מספר ימים וכי במסגרתו נחשפים הכלואים לתנאים קשים ולסבל רב מאד, הנובעים, בין השאר, מהשכמה באישון לילה ומחסור ניכר בשעות שינה; מזמני המתנה ממושכים בשלבי ההובלה; מנסיעות האורכות שעות רבות; מכבילה ממושכת בידיים וברגליים; מצפיפות ותנאים פיזיים קשים במתקני השהייה הזמניים ועוד. 

תלונות בנוגע לתהליך ההובלה הועלו במהלך השנים על ידי גורמים שונים בפני שב"ס, המשרד לביטחון פנים, ובתי המשפט. הסניגוריה הציבורית הפנתה את תשומת הלב לנושא זה במסגרת דוחות הביקורת הרבים שערכה במהלך השנים. נושא זה עלה אף במסגרת דוח מבקר המדינה, אשר התייחס לכך שהכלואים, ובהם אף עצורים בעלי רקע פסיכיאטרי המובאים לבדיקה, נאלצים לשהות ברכבי ההסעות לאורך שעות ארוכות בתנאים קשים, בעודם אזוקים ותנועתם מוגבלת משמעותית.

עתירה עקרונית שהוגשה לבית המשפט העליון בשם מספר אסירים בדרישה לשיפור תנאי הנסיעה והפסקת הפגיעה בזכויותיהם הכרוכה בתנאי הנסיעה הנוכחיים, נמחקה ביוני 2020 לאחר ששב"ס התחייב בפני בית המשפט לפתור את הבעיות המהותיות שהועלו בעתירה.

במהלך השנים אכן חלו שינויים לא מבוטלים בתהליך ליווי הכלואים בשב"ס. עם זאת, מתלונות שנשמעו מצד כלואים במהלך ביקורים במתקני הכליאה השונים עולה, כי האפקט המצטבר של הליקויים שעדיין קיימים בתהליך הליווי גורם לכלואים סבל רב מאד. במיוחד חמורות הטענות שבמצב הקיים יוצר תהליך הליווי אפקט מצנן, וכי במקרים לא מבוטלים הכלואים מעדיפים לוותר על הזכות להיות נוכחים בדיונים המשפטיים או על טיפול רפואי, על מנת לחסוך את הפגיעה וההשפלה הכרוכות בנסיעה. 

עוד יצוין כי בהחלטה מיום 14.3.2017 הכיר בית המשפט העליון בסבל הכרוך בהליך העברתו של אסיר כשיקול לעניין החלטה על העברת מקום הדיון בעניינו.  ויודגש, דיונים בבתי משפט או חקירות במשטרה, מלווים מטבע הדברים בחרדה ובלחץ רב עבור הכלואים. תהליך מתיש ופוגעני של הובלת הכלואים עלול לפגוע באופן ממשי ביכולתם לעמוד בלחצים של חקירות משטרתיות או לקחת חלק פעיל ולהתגונן בהליכים משפטיים. מכאן שיש באופן בו נעשות הובלות כיום כדי לפגוע בזכות החוקתית להליך הוגן. זאת, נוסף על ההפרה הברורה של החובה לספק תנאי מחיה הולמים לכלואים ושל זכותם החוקתית לשלמות הגוף ולכבוד.

המציאות אשר מאפיינת את תהליך ההובלה והסעה של כלואים לבתי משפט השתנתה במידה רבה במהלך שנת 2020 בשל התפשטות מגפת הקורונה ותיקוני החקיקה שקבעו הסדרים המאפשרים קיום דיונים משפטיים שלא בנוכחות העצור או האסיר, אך בהשתתפותו באמצעות מכשיר טכנולוגי. יישום תיקוני החקיקה הוביל לצמצום משמעותי של היקף הכלואים אשר מובאים לדיון בעניינם בבית המשפט. במצב הקיים, יכולת השתתפותם של הכלואים בהליכים המשפטים בעניינם מוגבלת במידה משמעותית, באופן שפוגע בזכותם החוקתית להליך הוגן ולהיוועצות עם עורך דין, לא כל שכן כאשר מדובר בהליך פלילי שעניינו הגבלת חירות. הסניגוריה הציבורית סבורה כי יש לנקוט בצעדים הנדרשים שיבטיחו את מימוש זכותם של העצורים, הנאשמים והאסירים לנוכחות בדיונים משפטיים בעניינם, בהתאם למצב התחלואה ובאופן שיש בו להבטיח את שלומם ובריאותם, וכפי שהחוק ועקרונות היסוד של שיטת משפטנו מחייבים לעשות.

לצד זאת, יש לפעול לשיפור מערך ההובלות וההיסעים בשב"ס על מנת להבטיח את מימוש זכותם של כלואים להשתתף באופן ראוי והולם בדיונים משפטיים בעניינם. בין היתר, סבורה הסניגוריה הציבורית כי יש לפעול לשיפור התנאים הפיזיים בתאי ההמתנה והשהייה הזמניים כמו גם ברכבי ההסעה; לשינוי במערך ההובלות וקיצור משך הנסיעה; לקיצור זמני ההמתנה בכל אחד מהמקומות הללו; לשינוי לוחות הזמנים כך שהשכמת האסירים תהיה מאוחרת יותר; להקפדה על מתן גישה לשירותים ולחלוקת מזון ומי שתיה לכלואים; לקיצור זמני האיזוק והימנעות מכבילה במרחב הציבורי; ולמתן אפשרות לכלואים באגפי המעברים לממש את הזכות לטיול באוויר הפתוח. ב-10 מתקנים בהם ביקרו אנשי הסניגוריה הציבורית עלו תלונות בדבר תנאי ההסעה וליווי הכלואים ממתקני הכליאה השונים ליעדים שמחוץ להם.

בבית סוהר שקמה עלו תלונות חוזרות ונשנות מצד כלואים ששהו במקום אודות הנסיעות לבתי משפט. משיחות עם הכלואים עולה כי מסלול הנסיעה מבית סוהר שקמה לבתי המשפט בדרום עובר דרך המעבר ברמלה, כך שעל אף המרחק הקצר נסיעה זו עשויה להימשך שעות ארוכות. הכלואים מסרו כי רכב ההסעות ("פוסטה") הוא צפוף ומחניק, ולעיתים הם נשארים להמתין ברכב במשך שעות בעת השהייה במעבר רמלה ללא אפשרות לצאת לשירותים. המבקרים ציינו כי בעיה זו עלתה גם בדוחות ביקורים קודמים של הסניגוריה הציבורית, וכי נדרש למצוא לה פתרון מערכתי בהקדם.

במתקן המעצר בבית משפט מחוזי מרכז הועלו טענות רבות מצד הכלואים אודות הנסיעה המפרכת שעליהם לעבור על מנת להגיע לדיון בעניינם בבית המשפט. מדברי הכלואים אשר הגיעו לבית המשפט ממתחם השרון עלה כי בבוקר הדיון הם קמים בשעה 2:30 ,ובשעה 4:00 יוצאים בנסיעה לאגף המעבר בבית סוהר איילון. שם הם ממתינים במשך מספר שעות ב"כלובים" עד לנסיעה לבית המשפט. הכלואים תיארו כי השהייה בכלובי ההמתנה באגף המעבר היא חוויה קשה ומשפילה. כן תיארו הכלואים כי גם הנסיעה חזרה למתקן הכליאה כרוכה בעצירה והמתנה ממושכת באגף המעבר באיילון, וכי על פי רוב הם שבים למתקן הכליאה בשעות הערב המאוחרות. המבקרים סברו כי יש לפעול באופן מיידי לשינוי המצב הקיים וצמצום הפגיעה בזכויות הכלואים, בדרך של קביעת סבב הסעות ישיר ממתחם השרון לבית המשפט.

במתקן המעצר בבית משפט פתח תקווה עלו תלונות מצד כלואים על הקור העז השורר במהלך הנסיעה ברכב ה"פוסטה", שמתקיימת בשעות הבוקר המוקדמות והקרות. מהתיאורים עולה כי אין אפשרות חימום בחלק האחורי של הרכב והנסיעה מתקיימת בחלונות מעט פתוחים כדי לאוורר את החלל, ולכן מורגש קור עז. הכלואים תיארו כי הם יצאו מבית מעצר "הדרים" בסביבות השעה 5:30 בבוקר, ושהו אזוקים לאורך כל הנסיעה וההמתנה עד לשעה 8:30. הכלואים הלינו על כך שלאורך כל הנסיעה לא ניתנה להם אפשרות לעשן. 

בבית סוהר קציעות עלו תלונות מצד כלואים על תנאי הנסיעה ברכבי ה"פוסטה". למבקרים נמסר כי במהלך הנסיעות הכלואים שוהים לאורך שעות ארוכות ברכב ההסעות כשהם ישובים על ספסלי ברזל בצפיפות ובמחנק, ללא מזון וללא אפשרות לצאת לשירותים. הכלואים ציינו כי גם כלואים אשר נוסעים לצורך קבלת טיפול רפואי נאלצים לשהות בתנאים קשים אלו. כמו כן עלתה תלונה מצד כלואים שעניינם נדון בבית המשפט בעופר, על כך שעליהם לעבור נסיעה ממושכת הכרוכה  בשהייה באגפי מעבר על מנת להגיע לדיון בבית המשפט. הכלואים הלינו על כך שבמהלך השהייה באגפי המעבר הם נדבקים בפשפשי מיטה.

במתקן המעצר שבהיכל המשפט בחיפה עלה כי רכב ה"פוסטה" מחולק לחלל מרכזי המיועד להכיל 26 כלואים, וכן חמישה תאי הפרדה המיועדים לכלואים הנדרשים לנסוע בנפרד מכלואים אחרים. גודל של כל תא הפרדה הוא כמטר רבוע, ובכל תא ספסל באורך 88 ס"מ המיועד לשני כלואים. המבקרים התרשמו כי תאי ההפרדה צפופים מאד וחשוכים, וסברו כי יש להימנע ככל הניתן מלהחזיק בכל אחד מהם יותר מכלוא אחד. בנוסף בחנו המבקרים את רכב ההסעה החדש אשר נרכש על ידי יחידת הליווי, בו תנאי נסיעה משופרים. גם רכב זה מחולק לחלל מרכזי המיועד להכיל 18 כלואים, ולחלל נוסף המחולק לשלושה תאי הפרדה. תא אחד גדול המיועד לארבעה כלואים, ושניים קטנים המיועדים לשני כלואים לכל היותר. המבקרים סברו כי תאי ההפרדה קטנים וחשוכים, וכי החזקה של יותר מכלוא אחד בתאים הקטנים ויותר משלושה בתא הגדול, כרוכה בצפיפות ואי נוחות גדולה. משכך, יש להקפיד כי כלואים המוחזקים בהפרדה בעת הליווי יועלו לרכב אחרונים ויורדו ממנו ראשונים, על-מנת לצמצם ככל שניתן את השהייה בתאי ההפרדה ברכבי ההסעה בשל הצפיפות והמחנק השוררים בהם.

בבית המשפט המחוזי בירושלים עלו תלונות על הדרך הארוכה והמפרכת הכרוכה בהגעה לבית המשפט בירושלים. לדברי הכלואים, הם יוצאים ממתקני הכליאה בהם הם שוהים בין השעות 4:00 ל-5:00 לפנות בוקר, לעיתים ללא התראה מוקדמת ושהות מספקת להתארגנות. החל משעה זו הם מוחזקים לאורך שעות ארוכות ברכב ההסעה כשהם כבולים בידיהם וברגליהם בעת הנסיעה ובעת המתנה לאיסוף של כלואים אחרים. בדרך לירושלים הם עוברים במעבר איילון ברמלה, שם הם ממתינים בתאי המעבר כשהם אזוקים בידיהם וברגליהם ללא אוכל או שתיה. לאחר המתנה במעבר איילון הם נוסעים לכיוון ירושלים ומפוזרים בין בתי המשפט ומתקני המעצר בעיר. משמעות הדבר הוא כי הכלואים מגיעים לבתי המשפט ולדיון בעניינם כשהם חלשים ומותשים. גם חזרתם למתקני המעצר נעשית באותה דרך קשה וארוכה. כמו כן עלה כי אף על פי שרבים מהכלואים השוהים במקום דוברי ערבית, אין בקרב אנשי "נחשון" שבמתקן אף סוהר דובר ערבית.

במתקן המעצר שבבית משפט השלום בירושלים הלינו הכלואים על הדרך הארוכה אותה נאלצו לעבור עד להגעתם לבית המשפט. חלק מהכלואים תיארו כי יצאו ממתחם השרון כבר בשעה 2:00 בלילה, והגיעו למתקן המעצר בבית המשפט בשעה 7:00 בבוקר. כלואים אחרים דיווחו כי יצאו ממתחם רמלה בשעה 4:00 לפנות בוקר. הכלואים הלינו על כך שלאורך כל הנסיעה היו אזוקים בידיהם וברגליהם, וכי על אף השעות הארוכות הם קיבלו מזון רק עם הגעתם למתקן המעצר. חלק מהכלואים העלו כי רכב ההסעות צפוף וכי אין בו מקום מספק לישיבה. בנוסף עלו תלונות מצד הכלואים אודות יחס תוקפני ומזלזל מצד סגל הליווי.

גם במתקן זה עלה כי חרף העובדה שלמעלה ממחצית הכלואים השוהים במקום דוברי ערבית, סגל המתקן אינו מונה דוברי ערבית. סוגיה זו עלתה גם בדוחות ביקורים קודמים של הסניגוריה הציבורית, אשר בעקבותיהם נמסר כי עתיד להיערך קורס ללימוד ערבית המיועד לסגל המתקן, אך במועד הביקור התברר כי קורס זה טרם התקיים.

בבית מעצר ירושלים הלינו כלואים שעניינם נדון בפני בית המשפט בבית שמש כי הנסיעה מבית המעצר לבית המשפט עוברת ברמלה וכרוכה בשהייה למשך הלילה במעבר איילון. כן עולה מדברי הכלואים כי רכבי ההסעה נוסעים מרמלה לירושלים רק פעמיים בשבוע, ועל כן במקרים רבים עליהם להמתין מספר לילות במעבר איילון.

בבית מעצר אילת נמצא כי סגל המתקן אינו כולל סוהרים הנמנים עם יחידת הליווי "נחשון", וזאת אף על פי שחלק ניכר ממשימות בית המעצר הוא הובלת כלואים לדיונים בבית המשפט. המבקרים סברו כי ראוי כי סגל המתקן יעבור הכשרה מתאימה לתפקיד זה.

בבית סוהר מגידו עלתה תלונה מצד הכלואים על כך שחדר ההמתנה בבית המשפט "סאלם" צפוף מאד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה