יום שני, 20 בספטמבר 2021

דוחות תנאי מעצר, מאסר במתקני הכליאה של שירות בית הסוהר בשנים 2019 - 2020 - ו.4 .ליקויים הנוגעים למסגרות החינוך והפנאי


 

ו.4 .ליקויים הנוגעים למסגרות החינוך והפנאי

זכותם של אסירים להשתלב בפעילויות חינוך ופנאי קבועה בסעיף 11ג לפקודת בתי הסוהר, וכן בתקנה 47 לתקנות בתי הסוהר המורה כי "בכל בית סוהר תאורגן ותקוים תכנית של שיעורים אלא אם הורה הנציב אחרת. לאסירים תינתנה ההקלות האפשריות להרחבת ידיעותיהם בשעות הפנאי, תשומת לב מיוחדת תינתן ללימוד הקריאה והכתיבה לאסירים שאינם יודעים קרוא וכתוב". לשילוב אסירים בפעילויות חינוך ישנה חשיבות רבה, במיוחד לאור העובדה כי אוכלוסיית האסירים מאופיינת בדרך כלל ברמת השכלה נמוכה יחסית לאוכלוסייה הכללית. מחקרים שעסקו בהשפעתה של ההשכלה היסודית הניתנת לכלואים בבית הסוהר ובפוטנציאל שלה לשיפור הדימוי העצמי של הכלואים, מלמדים כי שילוב במסגרות חינוכיות מביא לעלייה משמעותית בדימוי העצמי, לשיפור ניכר בתחום ההתנהגותי ואף למניעת הישנות ביצוע עבירות בעתיד. בדומה, ישנה חשיבות רבה לשילוב כלואים במסגרות פנאי שונות, אשר יש בהן כדי לתרום במידה משמעותית לדימוי העצמי של הכלואים ולסיכויי שיקומם. 

חרף האמור, ולמרות המאמצים הרבים שנעשים בשב"ס כדי לפתח את מערך החינוך והפנאי, ב-6 מתקני כליאה התגלו ליקויים הנוגעים למסגרות אלו.

בבית סוהר מגידו נמצא שכיתות הלימוד אשר משמשות את הכלואים הקטינים נמצאות בחדר אחד המופרד באופן חלקי באמצעות קיר. המבקרים התרשמו כי ההפרדה החלקית פוגעת באיכות הלימוד ויכולת הריכוז של הקטינים. בנוסף עלו תלונות מצד הקטינים לגבי תכניות הלימוד, ועל כך שאלו אינן כוללות לימודי אנגלית. הקטינים גם הלינו על היעדר מגוון של ערוצי טלוויזיה אשר מותאמים להם.

בבית מעצר תל אביב נמצא כי במקום פועלת כיתת חינוך אחת הנותנת מענה למגוון של כלואים ברמות למידה שונות. אחד הכלואים הלין על כך ששילובם של כלואים ברמות שונות באותה כיתה מקשה על הלמידה. המבקרים סברו כי יש להרחיב את פעילות החינוך בבית המעצר באופן שיאפשר מתן מענה לכלואים עם צרכים מגוונים. כמו כן במהלך הביקור התרשמו המבקרים כי יש צורך בהרחבת פעילות הפנאי, בייחוד עבור כלואים המצויים בגפם במהלך השהיה במעצר.

בבית סוהר דקל נמצא כי מרכז החינוך אשר פועל במקום מיועד עבור כלואים שפוטים בלבד, וכי עצורים המוחזקים במקום אינם משולבים בפעילויות חינוך.

בבית מעצר ירושלים קיים מערך של כיתות לימוד המיועד עבור קטינים המוחזקים במקום, וכולל לימוד בשפה העברית והערבית. אחד הקטינים שפגשו המבקרים מסר כי לאורך מעצרו הוא אינו לוקח חלק בפעילות החינוך, וכי הוא מבלה את כל שעות היום בחוסר מעש. 

בבית סוהר שטה עלתה תלונה מצד הכלואים לגבי מגוון תחנות הטלוויזיה אשר זמינות להם. לדבריהם, במתקני הכליאה במחוזות האחרים קיים מגוון גדול יותר של ערוצים הכוללים גם ערוצי לוויין.

בבית סוהר חרמון התרשמו המבקרים כי בשטח המתקן קיים מגרש כדורגל, אך זה אינו משמש את הכלואים לפעילות ספורט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה