יום שלישי, 14 בספטמבר 2021

דוחות תנאי מעצר, מאסר במתקני הכליאה של שירות בית הסוהר בשנים 2019 - 2020 - יח. ליקויים הנוגעים לעתירות אסירים וליידוע על זכויות כלליות


 

יח. ליקויים הנוגעים לעתירות אסירים וליידוע על זכויות כלליות

ב-9 מתקני כליאה בהם ביקרו אנשי הסניגוריה הציבורית, התגלו ליקויים הנוגעים להגשת עתירות אסירים וליידוע הכלואים בדבר זכויותיהם. 

בבית סוהר השרון נמצא כי מספר אסירי עולם אשר שהו באגף השמור לא היו מודעים לזכותם לפנות בבקשה לקציבת תקופת מאסרם. בבירור שנערך על ידי המבקרים עלה כי סגל המתקן לא הכיר את אפיקי הפניה לוועדות השחרורים המיוחדות הדנות בבקשות אלו, וכי לא היו ברשותו הטפסים הרלוונטיים לצורך הגשת הבקשות. המבקרים סברו כי יש ליצור מנגנון אשר יבטיח כי הכלואים מיודעים בדבר זכויותיהם השונות. כמו כן, אחד הכלואים באגף השמור הלין על כך שהוא פנה מספר פעמים בבקשה לקבל לידיו את חומר החקירה בעניינו המצוי בידי רשויות שב"ס, אך טרם קיבל מענה לבקשתו.

בבית סוהר רימונים עלתה תלונה מצד אחד הכלואים על כך שביקש להגיש טפסים לוועדת שחרורים בבקשה למינוי סניגור ציבורי, וכי מפקד האגף סירב להגיש עבורו את הבקשה. עוד עלה במהלך הביקור כי רבים מהכלואים נמנעים מהגשת עתירות בנוגע לתנאי מאסרם, בשל החשש להתנכלות מצד סגל המתקן. הכלואים אף הלינו על כך שתלונותיהם בנושא אשר מועלות בפני מפקד בית הסוהר לא זוכות למענה. מבירור שנערך על ידי המבקרים עלה כי סגל בית הסוהר אינו עורך מעקב אחר עתירות שמוגשות על ידי הכלואים על מנת לוודא כי אלו מגיעות ליעדן, וכי לא נמסר לכלואים עדכון בדבר הגשת העתירה, פרטיה ומועד הדיון הצפוי. במהלך הביקור נמצא כי שלט הזכויות באגף משתלבים קרוע, וכי הוא כולל מידע בשפה העברית בלבד.

במעבר איילון ביקרו המבקרים באגף הפלילי ומצאו כי אין במסדרון האגף שלטים המיידעים את הכלואים לגבי זכויותיהם. ממפקד האגף נמסר בתגובה כי השלטים הוסרו באופן זמני לצורך צביעת הקירות. יצוין כי טענה דומה נשמעה במהלך הביקור הקודם שנערך על ידי נציגי הסניגוריה במקום, אך כי במהלך הביקור נתלו השלטים באגף. כמו כן, במהלך הביקור נשמעו תלונות מצד כלואים אשר מסרו כי לא ידוע להם מועד שחרורם ממאסר, וכי בקשותיהם לקבל מידע זה לא זכה למענה.

בבית מעצר תל אביב נמצא כי שלט הזכויות באגף 4 ,בו מפורט מידע שימושי אודות זכויות האסיר אינו כולל מידע בשפה הערבית. 

בבית סוהר דמון עלתה תלונה מצד הכלואות הביטחוניות על היעדר גישה חופשית לפקודות הנציבות של שירות בתי הסוהר.

בבית מעצר ירושלים נמצא כי השילוט באגף הקטינים אינו כולל מידע אודות זכויות הכלואים  בשפה האנגלית. כן עלתה במהלך הביקור תלונה מצד עצורה אשר מסרה כי היא אינה מקבלת את שיחות הטלפון להן היא זכאית, ועל כן מתקשה לגייס את סכום ההפקדה הדרוש עבור שחרורה ממעצר.

בבית סוהר קציעות המבקרים העלו בפני פיקוד בית הסוהר תופעה לפיה דוברי הארגונים חותמים בשם אסירים אחרים על מסמכי וויתור על דיונים בוועדת השחרורים או וויתור על מפגש עם עורך דין לקראת הוועדה. מבירור הנושא עם סגל המתקן עלה כי ככלל ההתנהלות של בית הסוהר מול הכלואים נעשית באמצעות דוברים אשר נבחרים על ידי הכלואים ומאושרים על ידי גורמי שירות בתי הסוהר. סגל המתקן אישר כי ייתכנו מקרים בהם הדובר הוא שחותם על הצהרה כי הכלוא מוותר על זכותו לקיים דיון בפני וועדת השחרורים, אך לדבריהם הדבר נעשה על דעת הכלוא ולאחר התייעצות עמו. 

בבית סוהר חרמון הלין אחד הכלואים על כך שסגל בית הסוהר מונע ממנו את האפשרות ליצור קשר טלפוני עם שרים, חברי כנסת ואנשי ציבור נוספים. לדבריו, רשימה ובה מספרי הטלפון הרלוונטיים הוחרמה מידיו.

בבית סוהר שטה הלין אחד הכלואים על כך שהחלטות בית המשפט שהתקבלו בעקבות עתירות שהגיש בעניין החזרת כרטיסי טלפון שהוחרמו מידיו וקבלת החזר על אגרות ששילם, טרם קוימו על ידי סגל המתקן על אף פניותיו בנושא. הכלוא אף טען כי הגיש בקשה לקיים ראיון עם מפקד בית הסוהר על מנת להעלות בפניו את הדברים, אך לדבריו בקשתו נדחתה משום שנכתבה בשפה הרוסית. המבקרים סברו כי יש מקום לגלות גמישות ולסייע לכלואים אשר מתקשים לפנות לרשויות בית הסוהר בשפה העברית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה