ג. 4. ליקויים הנוגעים למסגרות החינוך והפנאי
זכותם של אסירים לחינוך קבועה בסעיף 11ג לפקודת בתי הסוהר, וכן בתקנה 47 לתקנות בתי הסוהר המורה כי "בכל בית סוהר תאורגן ותקוים תכנית של שיעורים אלא אם הורה הנציב אחרת. לאסירים תינתנה ההקלות האפשריות להרחבת ידיעותיהם בשעות הפנאי, תשומת לב מיוחדת תינתן ללימוד הקריאה והכתיבה לאסירים שאינם יודעים קרוא וכתוב".
לשילוב אסירים בפעילויות חינוך ישנה חשיבות רבה, במיוחד לאור העובדה כי אוכלוסיית האסירים מאופיינת בדרך כלל ברמת השכלה נמוכה יחסית לאוכלוסייה הכללית. מחקרים שעסקו בהשפעתה של ההשכלה היסודית הניתנת לכלואים בבית הסוהר ובפוטנציאל שלה לשיפור הדימוי העצמי של הכלואים, מלמדים כי שילוב במסגרות חינוכיות מביא לעלייה משמעותית בדימוי העצמי, לשיפור ניכר בתחום ההתנהגותי ואף למניעת הישנות ביצוע עבירות בעתיד. בדומה, ישנה חשיבות רבה לשילוב כלואים במסגרות פנאי שונות, אשר יש בהן כדי לתרום במידה משמעותית לדימוי העצמי של הכלואים ולסיכויי שיקומם.
חרף האמור, ולמרות המאמצים הרבים שנעשים בשב"ס כדי לפתח את מערך החינוך והפנאי, ב- 10 מתקני כליאה התגלו ליקויים הנוגעים למסגרות אלו.
בבית סוהר עופר התרשמו המבקרים כי קיים מחסור באפשרויות לפעילויות חינוך ופנאי באגף הקטינים. למבקרים נמסר כי מזה מספר חודשים פועלת באגף תכנית חינוך, אולם היקף הלימודים וכן מגוון התכנים הנכללים בה מצומצם ואינו מספק מענה הולם לקטינים בזמן שהותם בבית הסוהר. חלק מהקטינים אף מסרו כי תכנית הלימוד היא ברמה נמוכה ואינה תורמת להם באופן ממשי. כמו כן, הביעו הקטינים רצון להשתלב בלימודי אנגלית, וככל הניתן ללמוד נושאים נוספים מלבד ערבית ומתמטיקה, אשר נכללים במסגרת התכנית. כמו כן, בשיחות של המבקרים עם הכלואים עלו תלונות שונות על היעדר פעילויות פנאי. נמסר כי ערוצי הטלוויזיה הקיימים במקום אינם כוללים ערוצים בעלי תכנים המותאמים לצרכי הקטינים.
כמו כן, נמסר כי הספרים הזמינים באגף אינם מתאימים לקטינים. בנוסף, הכלואים הביעו צורך באספקת משחקים נוספים על אלו הקיימים באגף.
בבית סוהר אלה הועלו טענות רבות ביחס למגוון המצומצם של ספרים בספריית בית הסוהר. למבקרים נמסר כי בבית הסוהר פועלת ספריה המנוהלת על ידי אחד הכלואים, ובה ספרים במגוון שפות וכן מילונים. כן נמסר כי רק לאחרונה התקבל מלאי חדש של כ - 100 ספרים חדשים לשימושם של הכלואים. יחד עם זאת, משיחות שערכו המבקרים עם הכלואים עולה כי ישנו ביקוש רב לספרים נוספים, ביניהם אף ספרי עיון לצורך לימוד עצמי של תחומים שונים. הכלואים הביעו שביעות רצון מכך שבבית הסוהר נערך "יום הספר", בו נערכת מכירת ספרים, והביעו רצון בקיום ימי מכירות נוספים על אלו הקיימים. כמו כן ביקשו הכלואים כי יתאפשר להם להזמין ספרים לבחירתם באמצעות הקנטינה. אחד הכלואים הלין על כך שעל אף היעדר מגוון מספק של ספרים בספריית בית הסוהר, לא התאפשר לו לתרום לבית הסוהר ספרים השייכים לו אשר מצויים בביתו.
במהלך הביקור הועלו תלונות מצד הכלואים על כך שתכניות החינוך נערכות באותן שעות בהן מתקיימת פעילות התעסוקה בבית הסוהר. באופן זה, כלואים המעוניינים להשתתף בתכניות החינוך הפורמאלי ולהשלים השכלה, אינם יכולים להרשות זאת לעצמם שכן בשעות הבוקר עליהם לעבוד על מנת להתפרנס.
כמו כן נמצא כי אף על פי שבבית הסוהר מגרש רחב ידיים עם שערים המיועד למשחק כדורגל ולפעילויות ספורט, לא נעשה בו שימוש מאחר שמפקד בית הסוהר אינו מתיר לכלואים להשתמש בו בשל חשש שייפצעו במהלך פעילויות הספורט. בבית סוהר השרון הלין אחד הכלואים על כך שחומרי הקריאה המסופקים לכלואים מטעם שב"ס אינם מגוונים וכי אין בהם חומרי קריאה לפי טעמו.
בבית סוהר איילון קיים מרכז חינוך הכולל מגוון רב של פעילויות אשר מותאמות לצרכים האישיים של הכלואים. למבקרים נמסר כי נכון למועד הביקור ישנם כ - 80 כלואים המשולבים בתכניות החינוך השונות. יצוין כי מדובר בכ - 12% בלבד מתוך כלל הכלואים אשר שהו בבית - הסוהר במועד הביקור. כמו כן נמצא כי בשל היעדר אמצעי אבטחה הולמים נמנעת מכלואים רבים האפשרות להשתלב בתכניות החינוך. זאת, מאחר וחדר החינוך, בו מתקיימות הפעילויות השונות, אינו מאובטח באופן הדוק. לפיכך, אסירים אשר רמת האבטחה הנדרשת בעניינם היא גבוהה, כגון אסירי עולם שאינם קצובים או אסירים שעל פי גורמי המודיעין הינם בעלי פוטנציאל גבוה לבריחה, אינם רשאים להשתלב בתכניות החינוך.
בבית מעצר תל אביב נמצא כי פעילויות החינוך בבית המעצר כוללות כיתה ללימוד עברית וכן מגוון סדנאות בנושאים שונים, כגון כישורי חיים, התמודדות במעצר ושליטה בכעסים. עם זאת, למבקרים נמסר כי בעבר פעלו במסגרת בית המעצר כיתות לימוד נוספות אשר נסגרו בשל יציאתה של קצינת החינוך לחופשת לידה. כך, גם שגרת הגעתם של מתנדבים לבית הסוהר לצורך פעילויות חינוך ופנאי שונות נפגעה בשל היעדרותה של קצינת החינוך. למבקרים נמסר כי עם שובה של קצינת החינוך, היא נערכת לשקם את מערך המתנדבים שנפגע. הסניגוריה הציבורית סבורה כי מצב בו פעילויות החינוך בבית המעצר נפגעות בשל היעדרות של איש סגל זה או אחר אינו ראוי. במקרים כאלה יש לפעול למילוי מקום או להעברת האחריות לאיש סגל אחר, על מנת להימנע מפגיעה בזכויות הכלואים.
בבית סוהר שקמה נמצא כי בעוד שבעבר פעלה בבית הסוהר כיתת לימוד יחידה, כיום אין בבית הסוהר מערך חינוך פורמלי. למבקרים נמסר כי צוות החינוך במקום, אשר מונה שלוש קצינות חינוך, מנסה למלא את החסר על ידי עריכת קבוצות לימוד קצרות טווח בחלק מהאגפים.
בבית סוהר גבעון נמצא כי על פי רוב, הכלואים הזרים השוהים במתקן אינם משולבים במסגרות תעסוקה וחינוך.
בבית סוהר דמון נמצא כי חלק ניכר מאוכלוסיית הכלואים במקום הם שב"חים אשר אינם זוכים להשתלב בפעילויות החינוך במתקן. למבקרים נמסר כי בית הסוהר נערך למתן שירותי חינוך גם לכלואים השב"חים אולם עד כה הדבר טרם החל בשל קשיי תקציב. כן נמסר כי לאחרונה אושר תקן לקצינת חינוך במשרה מלאה, במקום התקן הקיים של משרה חלקית, אך התקן טרם אויש.
בבית סוהר אופק עלתה טענה בדבר היעדר פעילויות ספורט לקטינים הכלואים במקום. אחד הקטינים מסר למבקרים כי פעילות הספורט היחידה המתאפשרת להם היא משחק כדורגל אשר נערך אחת לשלושה שבועות.
במתקן משמורת סהרונים רוב המוחזקים השוהים במתקן הם בני הדת הנוצרית, למעט המוחזקים הסודנים, שהם ברובם מוסלמים. חרף זאת, שירותי הדת במתקן ניתנים על ידי רב יהודי. באופן דומה, כולל המתקן בית כנסת המיועד לרווחת אנשי הסגל, אך אין כל בית תפילה התואם את דתות המוחזקים. במהלך הביקור הועלו תלונות מצד המוחזקים על כך שהפעילויות לשעות הפנאי מתאימות לילדים ואינן מעניינות אותם. כן הועלו תלונות על מחסור בפעילויות ספורט ובספרים ובאופן כללי על שעמום. יצוין כי תלונות דומות נשמעו גם במהלך ביקור קודם שנערך במקום במהלך שנת 2015. המבקרים סברו כי יש לפעול להעשרת פעילויות הפנאי והחינוך אשר מעניק שב"ס למוחזקים, וכן לדאוג להתאמה בין תוכן הפעילות לבין צרכי המוחזקים, גילם ומצבם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה