יום שלישי, 1 בדצמבר 2015

היבטים בשיקום אסירים - דוח מבקר המדינה - דף 8



מיצוי פוטנציאל האסירים המתאימים לטיפול

בפקודת הנציבות בנושא "כללי הפעלת בתי סוהר לאסירים פליליים" נקבע שבכל בית סוהר תהיה ועדת קבלה שתקבע את שילובו של האסיר בפעילות חינוך וטיפול. עוד נקבע כי "בבתי הסוהר לאסירים פליליים תופעל מערכת טיפול סוציאלי באמצעות עובדים סוציאליים תוך שילוב ושיתוף פעולה עם שאר המערכות הפועלות בבית הסוהר".

בנוהל אגף האסיר בנושא "ועדות קבלה ומעקב" נקבע כי "לכל אסיר פלילי ללא יוצא מהכלל תיבחן האפשרות להתאמת תכנית תקון שתלווה אותו מרגע כניסתו למאסר ועד שחרורו", וכי בניית התכנית תביא בחשבון את "פרופיל האסיר ותקופת המאסר, מסוגלותו ורצונו החופשי להשתלב ולהפיק תועלת מתהליכי התקון". בנוהל אחר של האגף בנושא "שירות סוציאלי לאסירים" נקבע שמטרת השירות הסוציאלי בשב"ס היא, בין היתר, "מתן טיפול לאסיר עפ"י צרכיו ונתוניו".

משרד מבקר המדינה בחן ארבעה תחומים עיקריים שבהם שב"ס מעניק טיפול לאסירים. להלן הפירוט:
 
התמכרויות

שיעור השימוש בסמים ובאלכוהול בקרב אוכלוסיות אסירים בעולם גבוה יותר לעומת שיעור זה בקרב כלל האוכלוסייה . הסמים והאלכוהול הם גורם מרכזי שלילי המשפיע על התנהגות האסירים, והם משמשים בסיס לפעילות כלכלית עבריינית והופכים לאמצעי שליטה של אסירים על אסירים אחרים.
 
בשב"ס קיימות תכניות טיפול מגוונות לטיפול בהתמכרויות אלה, ונעשים מאמצים רבים לסכל החדרת סמים לבתי הסוהר באמצעות יחידת "דרור" .

1. היקף השימוש בסמים ובאלכוהול: בשנים 2000, 2007 ו-2012 בוצעו בשב"ס שלושה סקרים על היקף השימוש בסמים ובאלכוהול ואופיו בקרב האסירים הפליליים תושבי ישראל. הסקרים בדקו את שיעור האסירים המכורים לסמים בלבד , את שיעור האסירים המכורים לאלכוהול בלבד , ואת שיעור האסירים המכורים גם לסמים וגם לאלכוהול (להלן - סקר ההתמכרויות). תוצאות הסקרים מוצגות בלוח 1 שלהלן :


לוח 1
שיעור האסירים הפליליים המכורים בבתי הסוהר בישראל לפי סקרי שב"ס (באחוזים)



שנת
הסקר

מכורים
לסמים
בלבד

מכורים
לאלכוהול
בלבד

מכורים
לסמים
ולאלכוהול

לא מכורים

סה"כ

2000

16.9

23.3

41.0

18.8

100

2007

16.3

26.6

30.9

26.2

100

2012

6.9

38.0

28.9

26.2

100

מתוצאות הסקרים עולה שבשנים 2012-2000 חלה עלייה מתמדת בשיעור האסירים המכורים לאלכוהול בלבד, בעוד שחלה ירידה בשיעור האסירים המכורים לסמים בלבד. כמו כן, חלה ירידה בשיעור האסירים המכורים גם לסמים וגם לאלכוהול.

2. מסגרות הטיפול בהתמכרויות:   (א)  מחלקות טיפוליות: בשב"ס שמונה מחלקות טיפוליות המיועדות לטיפול בהתמכרויות לסמים (להלן - מחלקות לגמילה מסמים), ושתי מחלקות טיפוליות לטיפול בהתמכרויות לאלכוהול (להלן - מחלקות לגמילה מאלכוהול). במחלקות אלה סדר היום של האסירים כולל פעילות תעסוקתית או חינוכית בבוקר ולאחר מכן טיפול קבוצתי ופרטני.

(ב) פרויקטים טיפוליים: פרויקטים שבהם מתבצעים טיפולים קבוצתיים ופרטניים לאסירים מאותו אגף, בדרך כלל בשעות אחר הצהריים. בשנת 2012 היו תשעה פרויקטים לגמילה מסמים, ולהתמכרות לאלכוהול היה פרויקט טיפולי אחד.

בחלק מהמחלקות הטיפוליות ובחלק מהפרויקטים מקיים ענף חינוך תכניות להסברה, מניעה ומודעות בנושא התמכרויות. ב-2011 סיימו 1,033 אסירים 105 תכניות, וב-2012 סיימו 1,517 אסירים 165 תכניות.

שב"ס מתנה את קבלת האסירים למחלקות הגמילה מסמים ומאלכוהול בעמידה בתנאים מקדמיים, וביניהם תנאי מינהלי של יתרת מאסר של שנה לפחות ועד שבע שנים, ותנאי טיפולי של מוטיבציה ראשונית לגמילה. הפרויקטים הטיפוליים נותנים מענה לאסירים שאינם יכולים לשהות במחלקות

הטיפוליות בשל מגבלות ביטחוניות ומנהלתיות שונות, כמו תקופת מאסר קצרה מדי שאינה מתאימה למשך הטיפול, יתרת מאסר ארוכה מדי שרחוקה ממועד השחרור, וכן רמת הביטחון של האסיר שאינה מאפשרת שילוב במחלקות הטיפוליות.
בלוח 2 שלהלן מובא מספר האסירים ששהו במסגרות הטיפוליות בשנים 2012-2011:


לוח 2
אסירים ששהו במסגרות הטיפוליות בשנים 2012-2011



מסגרת הטיפול

סוג ההתמכרות

2011

2012

שיעור השינוי

מחלקות

סמים

787

710

9.8%-

אלכוהול

95

86

9.5%-

פרויקטים

סמים

182

317

74%+

אלכוהול

10

16

60%+


מהנתונים עולה שיש ירידה של כ-10% במספר האסירים המטופלים במחלקות הטיפוליות, ולעומת זאת עלייה ממוצעת של כ-73% במספר האסירים המטופלים בפרויקטים הטיפוליים.

עוד עולה שסך המטופלים בהתמכרות לאלכוהול בשתי המסגרות היה ב-2012 כ-100 אסירים בלבד. זאת למרות נתוני סקר ההתמכרויות, שהצביעו על לפחות 4,500 אסירים המכורים לאלכוהול בלבד.

בית הסוהר חרמון הוא המסגרת הגדולה ביותר לגמילה מהתמכרויות בשב"ס. בדיון בנושא "אכלוס אגפי [מחלקות] הטיפול בחרמון" שנערך בנובמבר 2012 בלשכת ראשת אגף האסיר, הועלה כי באותו מועד היו במחלקות הגמילה בבית הסוהר 60 מקומות לא מאוכלסים וכי נדרש לפעול לשיפור רמת האכלוס בבית הסוהר. עוד הועלה בדיון כי שב"ס מעמיד קריטריונים נוקשים להעברת אסיר למחלקה טיפולית בחרמון, וכי "חשוב שייכנס האלמנט של הגמישות בדמות ועדות חריגים". כמו כן הועלה הנושא של שינוי התנאים המינהליים לשיבוץ אסירים במחלקות הטיפוליות בכלא חרמון.

מאגף האסיר בשב"ס נמסר למשרד מבקר המדינה בספטמבר 2013 כי נעשית עבודת מטה משותפת לאגף ולמחוז צפון בשב"ס לבחינת אכלוס המחלקות הטיפוליות בבית הסוהר חרמון.

עד דצמבר 2013 טרם התקבלה החלטה בנושא.

הנציב מסר בתשובתו כי "מפאת הרגישות המחויבת משב"ס לנושא בריחה ממשמורת, לא נתקבלה החלטה לעניין זה והקריטריונים נותרו בעינם". עוד מסר כי הנושא יעלה בקרוב לבחינה נוספת.

משרד מבקר המדינה מעיר לשב"ס כי עליו לפעול לשיפור רמת האכלוס במחלקות הטיפוליות בבית הסוהר חרמון, תוך מתן מענה מתאים לרמה הביטחונית הדרושה. בכך ניתן יהיה להבטיח כי המסגרות הטיפוליות המיטביות תנוצלנה באופן יעיל, דבר שיתרום להשגת יעדים שקבע השב"ס בתחום השיקום.

לאסירים מכורים שאינם משולבים במחלקות או בפרויקטים קיימת אפשרות לטיפול בקבוצה בהיקף של שעות ספורות בשבוע (להלן - קבוצה טיפולית). הקבוצה מיועדת ל-10 עד 15 אסירים מאגפים שונים בבית הסוהר, הנפגשים במרכז החינוך או במועדון לטיפול קבוצתי, בדרך כלל בשעות אחר הצהריים. בשנת 2012 נפתחו 284 קבוצות טיפוליות בהנחיית עו"סים בחלק מבתי הסוהר. מרבית הקבוצות עסקו בתחום הסמים ומיעוטן בתחום האלכוהול. לשב"ס אין נתונים מספריים על השתתפות האסירים בקבוצות הטיפוליות העוסקות בגמילה מסמים ומאלכוהול, מאחר שנספרים כלל האסירים שהשתתפו בכלל הקבוצות הטיפוליות במשך כל השנה, ללא הפרדה לפי תחומי טיפול.

משרד מבקר המדינה מעיר לשב"ס שאופן ספירה זה אינו מאפשר לכמת את הנתונים על היקף השתתפות האסירים בקבוצות הטיפוליות, דבר הפוגם ביכולתו של שב"ס למדוד את תוצאות הטיפול בקבוצות ולהפיק מכך לקחים לכלל המערכת.

נציב שב"ס מסר בתשובתו למשרד מבקר המדינה כי "הוחלט על אפיון מערכת ממוחשבת לתחום, שתאפשר כימות שיטתי של הנתונים הללו".

3. ממצאי סקר ההתמכרויות 2012: סקר ההתמכרויות העלה שורה של הסברים, משמעויות והמלצות לגיבוש דרכי פעולה להעלאת מספר האסירים שיקבלו מענה טיפולי. להלן דוגמאות:

(א) כ-10% מהאסירים משתמשים בסמים בבית הסוהר, ומספרם מקרב האסירים תושבי ישראל הוערך ב-1,000 . הסקר קובע כי "המכורים הפעילים מהווים את אוכלוסיית היעד הקלסית לטיפול, שאינה מטופלת. מספרם הגדול (קרוב לאלף) מעיד על הקושי לשלבם בתכניות הגמילה. אכן, יש לזכור את הקושי המובנה בגיוס מטופלים במסגרת כופה, אולם ייתכן שיש מאפיינים מבניים המונעים את מיצוי הפוטנציאל".

המלצת סקר ההתמכרויות 2012 הייתה שבמקרים אלה יש "להתאים את תכניות הטיפול ומסגרות הטיפול למאפייני האסירים המכורים הפעילים ובמיוחד לאלה השפוטים לתקופה קצרה".

(ב) התמכרות גם לסמים וגם לאלכוהול נמצאה בקרב כ-30% מהאסירים, ובקרב המכורים לסמים קרוב ל-80% מכורים גם לאלכוהול. הסקר העלה כי "רבים מהמכורים לסמים הם בעלי דפוסי שתייה כבדה, אך תכניות הגמילה מסמים אינן עוסקות בהרחבה במאפיין זה". במסקנות הסקר צוין כי "בהקשר זה בולט העדר המענה עבור מכורים לאלכוהול".

המלצת הסקר במקרה זה הייתה להרחיב את ההתייחסות הטיפולית בתכניות הגמילה מסמים לבעיית השתייה הכבדה.

(ג) "שני שליש מהאסירים המכורים מעוניינים בטיפול בהתמכרות". המסקנות העלו כי תכניות הטיפול המעמיקות מכוונות בעיקר לאסירים בעלי אופק שחרור קרוב יחסית. כך יוצא ש"למרות המוטיבציה לטיפול הדומה לזו של כלל האסירים, אסירים בבתי סוהר ברמת ביטחון מרבי אינם זוכים להיקף תכניות דומה לשל אסירים בבתי סוהר ברמת ביטחון בינוני".
אחת מהמלצות הסקר הייתה אפוא "לספק מענה טיפולי גם לאוכלוסיית האסירים בבתי הסוהר בביטחון מרבי, תוך התאמת תכנית הטיפול למגבלות הביטחון המאפיינות בתי סוהר אלה".

הממצאים שהובאו לעיל מראים שמספר גדול של אסירים הסובלים מבעיות התמכרות לסמים ולאלכוהול אינם מקבלים טיפול שיקומי לבעייתם ממגוון סיבות.

בתשובתו למשרד מבקר המדינה מסר נציב שב"ס כי לאורך שנים רוכזו המאמצים והאמצעים לטיפול באסיר סמוך לשחרורו. לכן מרבית מסגרות הטיפול הן בבתי סוהר ברמת ביטחון בינונית, שמהם משתחררים מרבית האסירים. עוד הוסיף הנציב כי "בשנים האחרונות עולה הצורך למתן מענה לגמילה ושיקום נפגעי סמים גם בשלבים מוקדמים יותר של המאסר ולפיכך פותחו פרויקטים בשלב המעצר לצורך הכנת האסיר לתהליכים טיפוליים, וכן פרויקטים לגמילה בבתי סוהר ברמת ביטחון מרבית". לדבריו השב"ס בוחן במקביל גם "אפשרות להגמיש את הקריטריונים לקבלה למחלקות הטיפוליות, מבלי לפגוע בסוגיות הביטחוניות או באיכות הטיפול".

לדעת משרד מבקר המדינה, על שב"ס להמשיך ולבחון באופן מעמיק את נושא הטיפול בהתמכרויות תוך שימת דגש על מיצוי פוטנציאל המחלקות והפרויקטים, ובכלל זה לבחון אפשרות להעברת אסירים בין בתי הסוהר מחוץ לגבולות כל מחוז על מנת לאכלס את המחלקות הטיפוליות בהתאם לתקינתן. כמו כן, על שב"ס לבחון את אמות המידה הטיפוליות, המינהליות והביטחוניות כדי למַרֵב (למקסם), ככל הניתן במגבלות הקיימות, שילוב של אסירים במסגרות לטיפול בהתמכרויות השונות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה