יום שלישי, 1 בדצמבר 2015

היבטים בשיקום אסירים - דוח מבקר המדינה - דף 11


חינוך

ענף חינוך בשב"ס אחראי להפעלת מערך חינוכי לאסירים באמצעות הקניית כלים וכישורי חיים שיגדילו את סיכוייהם להשתלב בחברה לאחר סיום תקופת המאסר. שב"ס החל בהפעלת מערך זה כבר ב-1984, עם פתיחת מרכז החינוך הראשון בבית הסוהר איילון, ומשנה לשנה הרחיב את פעילותו בתחום. עולה אפוא כי פעילות זו מתקיימת באופן רציף וקבוע זה כשלושים שנה.

משרד מבקר המדינה מעיר לשב"ס כי למרות חשיבותם של תהליכי החינוך בכל הנוגע לשיקום אסירים, לא שולבו פעולות ענף החינוך ביעדי התר"ש של הארגון, ומערך החינוך קבע יעדים ומטרות לפעולותיו באופן עצמאי.

הוראות הדין: עד שנת 2012 לא כללה פקודת בתי הסוהר הוראות בנושא החינוך בבתי הסוהר. בתיקון לפקודה שנעשה במאי 2012 נקבע כי "אסיר יהיה זכאי להשתלב בפעילות פנאי או חינוך בהיקף ובתנאים כפי שייקבעו בתקנות ובפקודות השירות". כאמור, עד מועד סיום הביקורת התקנות והפקודות טרם גובשו וטרם אושרו.

בפקודת הנציבות בנושא "כללי הפעלת בתי הסוהר לאסירים פליליים" נקבע כי "תופעל מערכת חינוך שתכלול את הפעולות הבאות: השכלה, חינוך משלים, אירועי חינוך ותרבות". גם בנוהל של אגף האסיר בנושא "מרכזי חינוך לאסירים בבתי הסוהר" מפורטים העקרונות להפעלת מרכז החינוך בבתי הסוהר תוך פירוט השיטות והתכנים הנהוגים במרכזי החינוך.

השתתפות האסירים בפעולות חינוך פורמלי: בשנים 2012-2011 בדק ענף חינוך את רמת ההשכלה בעברית של כ-12,500 אסירים עם כניסתם לכלא. תוצאות הבדיקה הראו כי כשליש מהאסירים שנכנסו לכלא היו אנאלפביתיים או יודעי קרוא וכתוב ברמה ראשונית בלבד, כשליש היו ברמת השכלת יסוד (עד 8 שנות לימוד) וכשליש ברמת השכלה תיכונית (10 - 12 שנות לימוד). בפילוח רמת ההשכלה של האסירים על פי מוצא נמצא כי ברמה הראשונית של קריאה וכתיבה אובחנו 21% מהאסירים ילידי הארץ; 47% מבני המיעוטים; 32% מיוצאי חבר העמים; וכ-30% מיוצאי אתיופיה.

במחקר נוסף של ענף חינוך בשנים 2005-2003 נמצא כי 66.9% מקרב האסירים שנולדו בארץ ולמדו בשפה העברית מכיתה א' הם בעלי לקויות למידה (זאת בהשוואה ל15%-10% בקרב האוכלוסייה במדינה בכלל). 57% מהם סובלים מהפרעות קשב וריכוז. נוכח התוצאות הקים ענף חינוך ב-2013 מרכז ראשון (לכ-20 אסירים) להתמודדות ולטיפול בבעיות של לקויות למידה והפרעות קשב.

ענף חינוך בדק את השתתפות האסירים ב-325 מחזורי לימוד שהתקיימו בכל אחת מהשנים
2012-2011. מחזור לימוד נמשך שלושה עד חמישה חודשים, בחודשים ספטמבר עד יולי, בדרך כלל בשעות הבוקר. יצוין שיש אסירים שמשתתפים בכמה פעילויות וביותר ממחזור לימוד אחד, ולפיכך הם נמנים בנתונים אלו יותר מפעם אחת. בלוח 3 שלהלן מוצגים נתוני ההשתתפות.


לוח 3
השתתפות אסירים במחזורי חינוך פורמלי בשנים 2011 ו-2012



אזור

מתחילים
2011

מסיימים
2011

מתחילים
2012

מסיימים
2012

צפון

2,371

1,986

2,412

2,007

מרכז

2,523

2,143

3,332

2,751

דרום

673

534

622

540

סה"כ

5,567

4,663

6,366

5,298


מנתוני הלוח עולה שבכל שנה הופסקו כ-1,000 השתתפויות של אסירים בפעילויות החינוך הפורמלי שבהן שובצו.

בחודש דצמבר 2012 רק כ-1,500 אסירים מכל בתי הסוהר בארץ השתתפו בפעילויות החינוך הפורמלי. יצוין שהאסירים המשתתפים בפעילויות החינוך הפורמלי יכולים להשתלב גם במסגרות טיפוליות אחרות המתקיימות משעות הצהריים ואילך.

הנציב מסר בתשובתו כי השב"ס משקיע מאמץ במטרה לרתום את האסירים ברמת ההשכלה הנמוכה למסגרות החינוך, וכי מאחר שחלק מאוכלוסיית האסירים מתקשה להתמיד בהשתתפויות בפעילויות החינוך, עוסק ענף החינוך בפיתוח תכניות לימוד מתקדמות וחדשניות.

למרות העשייה בתחום החינוך, מספר האסירים המשתתפים בפעולות החינוך הפורמלי הוא נמוך, ושיעור לא מבוטל של אסירים אף נושר ממסגרות אלה. משרד מבקר המדינה מעיר לשב"ס כי עליו לפעול להגברת המודעות אצל אסירים להשתתפות במסגרות החינוך הפורמלי תוך יצירת תמריצים עבורם. תשומת לב מיוחדת יש להפנות לאסירים בני מיעוטים, יוצאי חבר העמים ויוצאי אתיופיה בהקניית השכלה בסיסית, תוך שימוש במורים הדוברים את אותן שפות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה