מטפלים פרטיים
כאמור, חוק שחרור על תנאי קובע כי ועדת שחרורים, בבואה להחליט אם אסיר ראוי לשחרור על תנאי, תתייחס בין היתר לחוות דעת הכוללת תכנית שיקום של רש"א, אם ניתנה. ישנם אסירים הפונים למטפלים פרטיים לצורך הכנת תכנית שיקום ומממנים זאת בכספם הפרטי. הפנייה למטפלים הפרטיים נעשית בין היתר במקרים שרש"א מחליטה שלא להכין תכנית שיקום לאסיר, שהתכנית שהכינה רש"א לא מתאימה לאסיר לדעתו או שהאסיר מעדיף מטפל פרטי על פני קשר עם הממסד.
בשנים האחרונות גדלה התופעה של פניות אסירים למטפלים פרטיים. אף שאין נתונים רשמיים בדבר מספר תכניות השיקום שהוכנו בשנים האחרונות על ידי מטפלים פרטיים, ההערכה היא שוועדות השחרורים מאשרות בשנה בין 250 ל-300 תכניות כאלה .
עבודת המטפלים הפרטיים מתבצעת לצד פעילותה של רש"א, שעל פי החוק היא זו שמתפקידה להכין תכנית שיקום לאסירים לקראת שחרורם.
מעורבות המטפלים הפרטיים כשירות מקביל לשירות הציבורי מעלה חשש שאסירים שרש"א אינה מכינה להם תכנית שיקום ושידם אינה משגת רכישת שירות ממטפל פרטי, יפחתו סיכוייהם לשחרור מוקדם. כמו כן מעורבות זו מעלה את הצורך ביצירת מנגנוני פיקוח ובקרה על איכות תכניות השיקום, יישומן ועמידת האסירים בהן.
מנכ"ל רש"א מסר בתשובתו כי "התכניות הפרטיות אינן נמצאות בפיקוח המדינה... הכניסה של גורמים פרטיים ללא יכולת המדינה לפקח על פעולותיהם פותחת פתח מסוכן ואי סדרים שלא ניתן יהיה לגלותם".
נציב שב"ס מסר למשרד מבקר המדינה בדצמבר 2013 כי "לאחרונה בוטלה פקודה שנוגעת לכניסת מטפלים פרטיים לביס"ר ופורסמה הוראת שעה המסדירה את כניסת בעלי רישיון עיסוק בתחומי הטיפול והשיקום למטרות מוגדרות יותר מבעבר לצרכי אבחון. לעניין תכניות לקראת שחרור תותר כניסת מטפלים פרטיים רק למי שרש"א איננה בונה לו תכנית מטעמים שאינם קשורים באסיר".
ביום 12.1.14 ניתן פסק דין ולפיו "לא היה מקום בקבלת החלטה מיידית בדבר שלילת כניסה באופן גורף לכל המטפלים, באשר זוהי פעולה לא מידתית ובלתי סבירה". בפסק הדין נקבע שעל שב"ס "לאפשר הכנסת מטפלים פרטיים לצורך הכנת תוכנית שיקום פרטית לוועדה לשחרור על תנאי בהתאם לרשימת המטפלים שאושרה או תאושר על ידם".
בתשובתו למבקר המדינה מסר שר הרווחה, כי הוא ער למצב הקשה שנוצר בשל תכניות השיקום שמוגשות לוועדות השחרורים על ידי המטפלים הפרטיים ללא פיקוח, אף שעל פי החוק יש לכל אסיר זכות להציג תכנית פרטית לפני ועדת שחרורים. לדבריו, לתכניות השיקום המוגשות על ידי מטפלים פרטיים יש השלכות כבדות משקל על אי השוויון בין האסירים, על המשכיות הטיפול ועל הפסקת הרצף הטיפולי ופגיעה באינטרס הציבורי במניעת עברות נוספות.
עוד מסר השר כי בשל חשיבות הנושא ואף שאין הוא בסמכותו בכוונתו להסדיר את הנושא בתיאום עם שרת המשפטים, שר האוצר והשר לביטחון הפנים ובכלל זה תיקוני חקיקה, ותוספת תקציבים ותקני כוח אדם לרש"א. כל זאת כדי שרש"א תוכל להכין יותר תכניות שיקום לאסירים ובכך תייתר חלק מתכניות השיקום שנבנות על ידי המטפלים הפרטיים.
משרד מבקר המדינה מעיר כי על שר הרווחה לפעול בשיתוף הגורמים המתאימים לכך כדי שלכלל האסירים אשר זכאים לפנות לוועדת שחרורים תהיה אפשרות שתיבחן הכנת תכנית שיקום מפוקחת עבורם, באמצעות גוף ציבורי. בד בבד עליו להסדיר את מכלול ההיבטים של הכנת תכניות שיקום על ידי מטפלים פרטיים, לרבות הפיקוח והבקרה על התכניות ועל המטפלים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה