טז. קשיים במימוש הזכות לקשר עם בני משפחה
ב-11 מתקני כליאה בהם ביקרו אנשי הסניגוריה הציבורית הועלו תלונות על קשיים במימוש זכותם של הכלואים לקשר עם בני משפחה. בין השאר הועלו תלונות ביחס לתנאים השוררים במתחמי הביקורים, להיעדר אפשרות להיפגש עם בני המשפחה בביקורים "פתוחים" המאפשרים מגע של האסיר עם בני המשפחה, ולהיעדר אפשרות של בני משפחה של כלואים פלסטיניים לבקר בבית הסוהר.
בבית סוהר אשל העלו הכלואים טענות בנוגע לאופן בו מתבצעים ביקורי המשפחות בכלא. למבקרים נמסר כי כל כלוא רשאי לקבל ביקור "סגור" פעם בשבועיים וביקור "פתוח" פעם בחודש. בביקור סגור הכלוא נפגש עם מבקריו משני צדיה של מחיצת זכוכית סגורה. גם הביקור הפתוח נערך משני צדיה של מחיצה, אולם בניגוד לביקור סגור חלון הזכוכית בחלק העליון של המחיצה מורד למטה. כך מתאפשר מגע מסוים עם בני המשפחה אלא שהמגע מוגבל מאוד ובני המשפחה עדיין מרוחקים פיזית מהכלוא. הכלואים הלינו על היעדר אפשרות למפגשים פתוחים באמת, כאלו שיאפשרו מפגש ומגע בלתי אמצעי עם בני המשפחה בחדר פתוח וללא מחיצה. כמו כן עלו תלונות בדבר הקשיים הניצבים בפני משפחה המגיעים לביקור. לדברי הכלואים, המבקרים נאלצים לחכות שעות ארוכות עד לכניסה לביקור. בני משפחה המבקשים להכניס ציוד לכלוא נאלצים להמתין בנוסף זמן ממושך מאוד עד שיאשרו את הכנסת הציוד, וזאת כיוון שלבית הסוהר יש חלון אחד בלבד המיועד לשימוש זה.
בבית סוהר גלבוע עלו תלונות על התנאים השוררים במתחם ביקורי המשפחות. הכלואים הלינו על כך שמדובר במתחם צפוף אשר אינו מאפשר פרטיות במפגש עם בני המשפחה. הביקורים בבית הסוהר הם ביקורים סגורים, והתקשורת בין הכלוא לבני משפחתו נעשית באמצעות טלפון המותקן משני צדי המחיצה. הכלואים טענו כי הטלפונים אינם תקינים, וכי פעמים רבות יש קושי לשמוע את הדובר בצד השני של המחיצה ולעיתים השיחה מתנתקת.
בבית סוהר השרון הלינו כלואים באגף השמור על כך שהתאים המשמשים לביקורי משפחות הם קטנים וצפופים, באופן שמקשה על מפגש עם מספר בני משפחה המגיעים לביקור.כמו כן נשמעו טענות על העלות הגבוהה של השיחות בטלפונים הציבוריים המותקנים בבתי הסוהר. למבקרים נמסר כי עלות של שש שעות שיחה עומדת על 50 .₪ בנוסף, הלינו הכלואים על תקלות רבות הכרוכות בשימוש בטלפונים.
בבית סוהר איילון התרשמו המבקרים כי חדר הביקורים באגף ההפרדה הוא קטן וצפוף ולא נותן מענה לביקורים של מספר בני משפחה. התקשורת בין הכלוא למבקרים נעשית באמצעות טלפון, כך שלא ניתן לשוחח עם יותר מבן משפחה אחד בכל רגע נתון. המבקרים סברו כי יש מקום להוסיף מכשירי טלפון או להתקין מחיצה שתאפשר שיחה שלא באמצעות מכשיר הטלפון. בנוסף העלו הכלואים טענות בגין היעדר שירותים זמינים במתחם הביקורים, דבר שמקשה על המשפחות המבקרות, ובפרט על כאלו המונות ילדים קטנים. אחד הכלואים אף מסר כי הוא מעדיף לוותר על הביקור ולא לגרום לבני משפחתו את חוסר הנעימות הכרוכה בו.
בבית סוהר אופק הלינו הכלואים על כך שזמני השימוש בטלפון קוצצו באופן משמעותי, וכעת הם יכולים לעשות שימוש בטלפון למשך דקות ספורות בלבד. אחד הקטינים מסר למבקרים כי הטלפון באגף בו הוא שוהה תקול, והוא לא שוחח עם משפחתו מזה שלושה ימים בשל כך.
בבית סוהר עופר הלינו הכלואים על היעדר אפשרות לקבל ביקורים של בני משפחה במקום, וזאת בשל קשיים של בני המשפחה לקבל אישורי כניסה לישראל.
גם בבית מעצר הדרים עלתה תלונה מצד הכלואים על כך שמשפחותיהם לא יכולות לבקר אותם בבית הסוהר בשל היעדר היתר כניסה לישראל.
בבית סוהר רמון הלינו הכלואים על הפחתת תדירות ביקורי המשפחות מרצועת עזה מפעם בשבועיים לפעם בחודש.
בבית סוהר מגידו הועלו תלונות לגבי מתחם הביקורים הצפוף, וכן לגבי איכות השמע בטלפונים באמצעותם ניתן לשוחח עם בני המשפחה במהלך הביקור.
בבית מעצר ירושלים התרשמו המבקרים כי מתחם ההמתנה בו שוהות משפחות הכלואים המבקשות לבקר בבית המעצר הוא מוזנח ומלוכלך. המתחם מקורה באופן חלקי וחשוף לתנאי מזג האוויר, ויש בו ספסל יחיד המשמש מקום ישיבה למשפחות הרבות שעשויות לשהות במקום. כמו כן השלטים התלויים במקום אשר מפרטים את זמני הביקורים אינם מעודכנים.
בבית סוהר צלמון הלינו הכלואים על כך שיש קושי לשמוע את בני המשפחה בחדרי הביקורים בשל ריבוי הביקורים והשיחות שנערכות במקביל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה