ו.3 .היעדר תכניות חינוך טיפול ושיקום לכלואים שאינם דוברי עברית
זכותם של אסירים להשתלב בפעילויות חינוך ופנאי קבועה בסעיף 11ג לפקודת בתי הסוהר, וכן בתקנה 47 לתקנות בתי הסוהר המורה כי "בכל בית סוהר תאורגן ותקוים תכנית של שיעורים אלא אם הורה הנציב אחרת. לאסירים תינתנה ההקלות האפשריות להרחבת ידיעותיהם בשעות הפנאי, תשומת לב מיוחדת תינתן ללימוד הקריאה והכתיבה לאסירים שאינם יודעים קרוא וכתוב". לשילוב אסירים בפעילויות חינוך ישנה חשיבות רבה, במיוחד לאור העובדה כי אוכלוסיית האסירים מאופיינת בדרך כלל ברמת השכלה נמוכה יחסית לאוכלוסייה הכללית. מחקרים שעסקו בהשפעתה של ההשכלה היסודית הניתנת לכלואים בבית הסוהר ובפוטנציאל שלה לשיפור הדימוי העצמי של הכלואים, מלמדים כי שילוב במסגרות חינוכיות מביא לעלייה משמעותית בדימוי העצמי, לשיפור ניכר בתחום ההתנהגותי ואף למניעת הישנות ביצוע עבירות בעתיד. בדומה, ישנה חשיבות רבה לשילוב כלואים במסגרות פנאי שונות, אשר יש בהן כדי לתרום במידה משמעותית לדימוי העצמי של הכלואים ולסיכויי שיקומם.
חרף האמור, ולמרות המאמצים הרבים שנעשים בשב"ס כדי לפתח את מערך החינוך והפנאי, ב-12 מתקני כליאה התגלו ליקויים הנוגעים למסגרות אלו.
בבית סוהר אופק הלינו מספר קטינים על היעדר תעסוקה לאורך כל שעות היום. אחד הקטינים מסר למבקרים כי הוא משתתף בשיעור פרטני המתקיים אחת לשבוע, ומלבד זאת אינו לוקח חלק בפעילות חינוך או פנאי, אלא מבלה את מרבית זמנו בצפייה בטלוויזיה. המבקרים פגשו מספר קטינים תושבי הרשות הפלסטינית שמסרו כי אינם משולבים בתכניות החינוך, אלא רק במסגרת התעסוקה.
בבית סוהר עופר התרשמו המבקרים כי קיים מחסור בפעילויות פנאי באגפי הקטינים, וכי הם מבלים את מרבית זמנם בחוסר מעש בתאיהם. משיחות עם הכלואים עלה כי מערך החינוך הקיים הוא מצומצם ונערך לאורך שעות מעטות במשך היום. כמו כן במהלך חודשי הקיץ לא מתקיימות בבית הסוהר פעילויות חינוך לקטינים. הכלואים העלו תלונות בנוגע למחסור בסרטים ומוזיקה באגפים, והתייחסו לכך שערוצי הטלוויזיה והספרים הקיימים באגף אינם מותאמים לצרכי הקטינים. גם הכלואים הבגירים התייחסו להיעדר גיוון בערוצי הטלוויזיה ולמחסור בפעילויות פנאי. המבקרים התרשמו כי מתקני הכושר בכל האגפים הם מועטים ובסיסיים מאד.
בבית סוהר איילון הלינו כלואים באגף משתלבים על כך שהם סגורים בתאיהם לאורך מרבית שעות היום בחוסר מעש, וכי לא קיימות באגף פעילויות חינוך ופנאי שיש בהן להפיג את השעמום. כמו כן נמצא כי בחצרות האגפים השונים לא קיימים מתקנים ופעילויות שיוכלו להעסיק את הכלואים במקום, ובאחת החצרות נתקלו המבקרים במשקולת מאולתרת שיצרו הכלואים. המבקרים התרשמו כי בבית הסוהר קיימים מועדון וחדר כושר לרווחת הכלואים, אך שורר בהם חום כבד אשר מקשה על השהות במקום, וניכר כי הכלואים לא עושים בהם שימוש.
בבית סוהר מגידו התרשמו המבקרים כי הכלואים הקטינים לומדים במשך מספר שעות מצומצם לאורך היום, וכי עיקר הלימודים הוא בתחום של לימודי הערבית והקטינים כמעט שאינם לומדים חשבון ועברית. כמו כן התרשמו המבקרים כי קיים מחסור משמעותי בפעילויות חינוך ופנאי בקרב הכלואים הבגירים. כך, בחצרות האגפים ניכר מחסור בציוד ספורט וכושר גופני, ובחלקן נמצא ציוד דל ואף מאולתר. הכלואים הלינו על מחסור בציוד ספורט ומסרו למבקרים כי נאלצו לרכוש חלק מהציוד הקיים מכספם.
בבית מעצר הדרים התרשמו המבקרים לטובה ממרכז החינוך החדש שנפתח במקום. עם זאת, ציינו המבקרים כי המרכז נועד להכיל עד 100 כלואים, בעוד אוכלוסיית בית המעצר גדולה בהרבה ועומדת על כ-800 כלואים. לפיכך סברו המבקרים כי ראוי לקיים במרכז מספר סבבי פעילויות על מנת לתת מענה רחב יותר לכלל אוכלוסיית בית המעצר. כן סברו המבקרים כי ראוי לאפשר לכלל הכלואים גישה לספרייה במרכז החינוך, ולאפשר לעצורים ואסירים לעשות שימוש בחדר המחשבים החדיש. במרכז החינוך חצר נעימה ונקייה, אך ריקה מכל מתקן ואין בה ספסלים.
בבית סוהר מג"ן נמצא כי החצר באגף טעוני הפיקוח דלה ואינה מכילה כל אמצעי ספורט או פנאי מלבד מכשיר מתח. המבקרים סברו כי יש מקום לשפר את מצבה של החצר שכן במצבה הנוכחי אין בה לספק כל פעילות לטובת הכלואים, והם שוהים בה בחוסר מעש.
במב"ן נמצא כי אין בתאים במחלקה הסגורה טלוויזיה. הכלואים יכולים לצפות בטלוויזיה במסדרון שמחוץ לתאים, אך בחלל זה אין מקומות ישיבה כך שהכלואים נאלצים לצפות בה בעמידה. כמו כן נמצא כי קיים מחסור בפעילויות חינוך ופנאי, והכלואים מבלים את מרבית שעות היום בתאים בחוסר מעש. המבקרים סברו כי מדובר במצב חמור, בפרט כאשר מדובר בחולים בעלי מוגבלות נפשית חמורה.
בבית סוהר סהרונים התרשמו המבקרים כי רבים מהמוחזקים מעבירים את זמנם בחוסר מעש, וכי קיים מחסור בפעילויות פנאי המותאמות לצרכי המוחזקים במקום.
בבית סוהר מעשיהו נמצא כי במקום קיים חדר כושר חדיש ממוזג ומאובזר אשר אינו פעיל ואינו נמצא בשימוש. המבקרים סברו כי ראוי לאפשר לכלל האסירים בבית הסוהר לעשות שימוש במתקנים אלו.
בבית סוהר גבעון הלינו כלואים מוסלמים על כך שקיים איסור לקיים תפילה משותפת הכוללת מספר כלואים, לרבות תפילת יום השישי המשותפת. איסור זה צורם במיוחד נוכח העובדה שכלואים יהודים מורשים להתפלל יחד במדרשה.
במר"ש הלינו הכלואים הביטחוניים על היעדר מקום תפילה מותאם לצרכיהם, וזאת בדומה לבית הכנסת הנותן מענה לצרכי הכלואים היהודים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה