יח. ליקויים הנוגעים לעתירות אסירים וליידוע על זכויות כלליות
ב-10 מתקני כליאה בהם ביקרו אנשי הסניגוריה הציבורית, התגלו ליקויים הנוגעים להגשת עתירות אסירים וליידוע הכלואים בדבר זכויותיהם.
במהלך הביקור בבית סוהר עופר הבחינו המבקרים הרשמיים כי למעט באגף אחד, אין שלטים קריאים המיידעים את הכלואים על זכויותיהם, בניגוד להוראת סעיף 11ב(ד) לפקודת בתי הסוהר.
בחלק מן האגפים לא הופיעו שלטים כלל, ובחלק אחר הודפס שילוט באותיות קטנות מאוד על גבי דף בגודל A4 ,אשר למעשה אינו קריא. אשר לעתירות אסירים, התברר כי מדובר בפרקטיקה ש"אינה נהוגה" בקרב אוכלוסיית הכלואים הקטינים.
בבית סוהר השרון נמצא כי ישנו שלט הכתוב בערבית התלוי מחוץ לתא באגף המעבר, שנועד ליידע את האסירים בדבר זכויותיהם, אשר אינו מכיל פרטי קשר של הסניגוריה הציבורית. בנוסף, נשמעה תלונה מטעם אחד הכלואים לפיה במהלך שהותו בצינוק לא סופק לו טופס לשם הגשת עתירת אסיר, במענה לבקשתו.
בבית מעצר ניצן ישנם לוחות מודעות הממוקמים בכל אגף ליד הטלפונים הציבוריים, ועליהם תלויים פרטי התקשרות עם הסניגוריה הציבורית. המבקרים הבחינו כי מספרי הטלפון המופיעים על גבי הלוחות בכלל האגפים אינם מעודכנים מזה מספר שנים. יצוין, כי מדובר בליקוי שכבר הופיע בעבר בדוחות קודמים מטעם הסניגוריה הציבורית.
בבית סוהר אופק הלינו מספר קטינים כי סגל המתקן סירב להעביר להם טפסים להגשת עתירות אסיר, ואף מסר להם כי עלות ההגשה עומדת על 3.000 .₪ כמו כן התרשמו המבקרים כי הקטינים אינם מודעים לאפשרות להגיש תלונה ליחידה הארצית לחקירת סוהרים (יאח"ס) כמו גם לאפשרות להגשת תלונה בתוך בית הסוהר, בהתאם לפקודת הנציבות בנושא. כך, כשנשאלו הקטינים מדוע לא הגישו תלונות בעניינים שונים שעלו במהלך הביקור, השיבו כי "לא ידענו איך להגיע לזה" ו-"ממילא יגלגלו אותנו".
בבית סוהר מגידו התרשמו המבקרים כי רבים מהכלואים אינם מודעים לאפשרות להביא את עניינם בפני ועדות השחרורים, הגם שמחולקים להם טפסי בקשה למינוי סניגור ציבורי לשם ייצוגם בוועדות. כך, למשל, הבחינו המבקרים כי המודעות באגף הקטינים אינן מתייחסות לסוגיה זו.
בבית סוהר שאטה הלינו כלואים באגף העצורים עד תום ההליכים (אגף 7) על כך שמזה תקופה ארוכה הם לא מקבלים טפסים להגשת עתירות אסירים, למרות בקשות חוזרות ונשנות.
בבית סוהר מעשיהו נמצא כי בכניסה לאגף משתלבים (אגף 12) תלויים שלטי זכויות ברוסית וערבית בלבד, אך לא בשפה העברית.
במהלך הביקור במעבר איילון נמצא כי שלטים בשלוש שפות – עברית, ערבית ואמהרית – אשר היו תלויים באגף בביקור הקודם, הורדו מהקירות. לדברי צוות המתקן, השלטים הורדו זמנית לצורך צביעת הקירות.
בבית מעצר הדרים נמצא, כי פרט לשלטי הסברה כלליים המספקים "מידע לאסיר הפלילי", יתר ההודעות אשר תלויות על קירות האולם המרכזי – כולל שלטים המפרטים על אודות קבוצות הטיפול השונות – הן בשפה העברית בלבד. כמו כן, הבחינו המבקרים כי באגף ההשגחה וענישה (אגף 9) לא נתלה כל שילוט המיידע את הכלואים בדבר זכויותיהם.
בבית סוהר סהרונים שבו ועלו בשיחות עם המוחזקים דאגותיהם לגבי מצבם ומעמדם המשפטי. חלקם אף אינם מבינים מדוע הם כלואים בבית סוהר. בנוסף, ניכר קושי מרכזי של מוחזקים להשיג סיוע משפטי, לנוכח מצבם הכלכלי הקשה, בשילוב עם פערי שפה משמעותיים. פערי השפה באים לידי ביטוי גם בחוסר הבנה של ההחלטות הניתנות בעניינם בבית הדין למשמורת אשר ממוקם במתקן. המבקרים התרשמו, כי אין למוחזקים גישה לחומר משפטי הרלוונטי לעניינם, פרט לשלטים המכילים "מידע למוחזק בגין שהות בלתי חוקית בישראל" אשר תלויים בכל אגף בחמש שפות לפחות. הסניגוריה הציבורית סבורה, כי החזקתם של כלואים רבים בבית הסוהר כאשר אלו אינם מבינים את מצבם המשפטי לאשורו ואת האפשרויות המשפטיות העומדות לרשותם – אינה תקינה. אשר על כן, ראוי כי שב"ס, בשיתוף הרשויות הרלוונטיות, ימצא את הדרך הנכונה ליידע את המוחזקים במצבם המשפטי ולהעמיק ככל הניתן את הבנתם בדבר מעמדם במדינת ישראל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה