מהדו"חות הרשמיים עולה כי אחוז הכלואים המשתתפים בפעילויות חינוך נמוך מאוד. פעילויות חינוך הופסקו בשל תקופת הקורונה או בשל היותם כפופים לחופשות של משרד החינוך. קיים מחסור בתעסוקה לאסירים ובסדר יום מובנה.
פעילות חינוך לקויה וחוסר תעסוקה משפיעים לא רק על יכולת השיקום של הכלואים אלא גם על מצבם הנפשי , ובפרט בתקופה זו בה הם נמצאים במתח ובחרדה מוגברת, בין היתר בשל הדאגה למשפחותיהם.
"בדו חות הביקור הרשמיים עלה נושא השחרור המנהלי והעובדה כי לא מתקיימים כעת שחרורים מנהליים והאסירים נמצאים בחוסר וודאות לגבי מועד שחרורם ובשל כך, אינם יכולים להתמקד בשיקומם ו להתכונן כראוי ליום השחרור המיוחל .
חינוך: מדו"חות הביקור הרשמיים בבית מעצר תל אביב (אבו כביר), בבית הסוהר נווה תרצה ובבית מעצר הדרים, עולה כי רק מספר מצומצם של כלואים משולבים בפעילויות חינוך.
במשוב שב"ס לדו"ח ביקור בבית מעצר הדרים נטען כי מרכז החינוך בשעות הבוקר כולל ארבע כיתות בהן לומדים במסגרת חינוך פורמאלי כ 50 – עצורים בממוצע. בנוסף נטען כי מתקיימת כל העת פעילות פסיכו – חינוכית המותאמת לכלל המוחזקים במתקן, בהתאם לצרכי העצורים, הן במרכז החינוך והן באגפים השונים כדוגמת: ספרייה פעילה, טיפול בבעלי חיים, חוג מחשבים, קבוצה לתומכים, פעילויות מותאמות לחגים, מועדים וימי אזכור ועוד.
בביקור רשמי במר"ש נראה היה כי בעקבות משבר הקורונה, פעילות החינוך הופסקה. בשל כך, מצבם הנפשי של הכלואים הוסיף להיות קשה והחרדה והדאגה לבני משפחותיהם גברו . לעניין זה, שב"ס בהתייחסותו לדו"ח הביקור ציין כי "הפעולות אותן נקט שב"ס, מטרתן לשמור על בריאות האסירים והינן בהתאם להנחיות משרד הבריאות שניתנו לכלל האזרחים. על מנת להקל על האסירים בעת הזו, נערכו בין היתר הפעולות הבאות: חולקו תשבצים לאסירים; נערכו שיחות zoom לאסירים עם בני משפחותיהם; הוגדל סכום הקנטינה; נערכת הסברה על בסיס יומי לכלל האסירים".
אכן, ניכר כי נעשים מאמצים רבים על מנת להקל על האסירים בתקופה מורכבת זו ולהנעים את זמנם ככל הניתן, אך אין בכך כדי להחליף פעילות חינוכית.
בשני מתקני כליאה, נווה תרצה ודמון, נראה היה כי אין מענה ראוי עבור מי שרוצה לקרוא. קיים מחסור בספרים או במשחקי קופסא והדבר מקבל משנה חשיבות בפרט עבור בני נוער או קטינים הזקוקים לתעסוקה מינימאלית.
במשוב שב"ס לביקור רשמי בבית הסוהר דמון נטען כי לאור דרישה למשחקי חשיבה, הוגשה בקשה לרכישת הציוד לצלב האד .ום לאחר אישור גורמי הביטחון, המשחקים הנדרשים יסופקו לאסירים.
לעומת זאת, בביקור רשמי בבית המעצר הדרים נראה היה כי במרכז החינוך ישנה ספרייה עם מגוון רחב של ספרים בשפות שונות וכי הכלואים המשולבים בו יכולים להשתמש בספרייה באופן חופשי ובנוסף, מעלים ספרים בעגלה לעצורים באגפים. הוועדה סבורה כי מדובר על יוזמה מבורכת ויש "להעתיקה" לכלל מתקני הכליאה.
בבית הסוהר דמון, במועד הביקור, 22.6.20 ,לא היו לימודים ולא התקיימו פעילויות חינוך במתקן. לדברי שב"ס, מערך החינוך בבית הסוהר כפוף למשרד החינוך ופעיל בחודשים ספטמבר – יוני, ולכן בחודשים יולי – אוגוסט כלל המסגרות המופעלות על ידי משרד החינוך יוצאות לחופשה. יחד עם זאת, ולעניין כמות הכלואים המשתתפים בפעילויות חינוך, נטען על ידי שב"ס כי הנתונים אשר הוצגו בחלק מדו"חות הביקור הרשמיים הינו חלקי ובפועל, ישנם יותר משתתפים בפעילויות החינוך השונות שמציעים מתקני הכליאה.
היעדר פעילויות חינוך ופנאי פוגעות ביכולת השיקום של האסירים. הפגיעה האמורה מקבלת משנה תוקף אצל כלואים שזמן המאסר שלהם הוא ממושך. ללא פעילות חינוך ראויה האסירים והעצורים נאלצים לשהות סגורים בחדרים ובאגפים במשך שעות ארוכות, זאת במקום לפעול לשיקומם. יש לאפשר ל כלל הכלואים פעילויות חינוך מגוונות ורבות יותר, כולל השלמת בגרויות, תואר ראשון וחינוך בלתי פורמאלי לאורך כל השנה.
תעסוקה: בביקור רשמי בבית הסוהר דמון האסירים התלוננו כי קיים מחסור בתעסוקה ועבודה ה. יעדר תעסוקה מקשה באופן משמעותי על אסירים שאין לבני משפחתם אפשרות להפקיד עבורם כספים. לעניין זה, שב"ס השיב כי "מדובר באוכלוסייה מורכבת של אסירים טעוני הגנה, מרובת סכסוכים.
חלק ניכר מהאסירים משולבים בעבודות תחזוקת בית הסוהר, אלא אם עולה בעיה ביטחונית שאינה מאפשרת הוצאת האסירים מחוץ לאגף לצורך תעסוקה. עוד צוין כי היחידה פועלת אל מול המחוז ליצירת מקומות תעסוקה נוספים לאסירי האגף".
אנו סבורים כי יש לאפשר תעסוקה לאסירים בכל מתקני הכליאה. כן מומלץ לקלוט מפעלים נוספים אשר יאפשרו לאסירים לרכוש ניסיון מקצועי, וזאת כחלק מהליך שיקומם
שיקום ה אסירים לקראת שחרור ם וחזרתם לקהילה - ישנם אסירים המרצים מאסר שהוא כבר חלק מתקופת השחרור המנהלי, אם היה חל. אסירים אלה מצויים בחוסר ודאות משמעותי ולא מסוגלים להיערך מראש ליום שחרורם . יצוין , כי כחלק מזכותם החוקית של האסירים לשיקום , כפי שעוגנה במסגרת תיקון 42 ,יש לאפשר לאסירים להיערך מראש ליום השחרור ולארגן את חייהם, להכין את משפחותיהם ולחשוב על בניית חיים נורמטיביים מחדש. יחד עם זאת, גם הקהילה זכאית לדעת אודות מועד שחרורם ואף, גם חשוב כי נפגעי העבירה ידעו מתי צפוי האדם שפגע בהם להשתחרר.
שב"ס התייחס בתשובתו לעניין זה וציין כי בהתאם להוראות סעיף 68ג לפקודת בתי הסוהר, הסמכות לקבוע שחרור מנהלי, הינה בהתאם לתפוסת האסירים, אשר נבחנת על ידי חטיבת הכליאה מידי בוקר, למול תקן הכליאה המנהלי. עוד צוין כי חוסר הוודאות אצל האסיר בנקודה זו מובן וכי יחד עם זאת נעשות כל הפעולות הנדרשות להכנת האסיר לשחרור, לרבות, מפגש של כל אסיר פלילי עם רש"א, קשר עם הקהילה וגיבוש תכנית שיקום בהתאם.
לדעת הוועדה, ככל שמועד השחרור ידוע לאסיר רק בבוקר יום השחרור, אין חולק כי האסיר והחברה לא יכולים להיערך אליו בהתאם.
על שירות בתי הסוהר להפעיל תכניות חינוך ושיקום לאורך כל השנה, גם בתקופות שבהן מערכת החינוך הארצית נמצאת בחופשה.
על שב"ס להמשיך ולפעול לשיקום האסירים לקראת שחרורם, תוך קליטת מגוון רחב של מקומות עבודה ובכך לאפשר להם להתכונן בצורה המיטבית לשחרורם ולסייע בפרנסת בני ביתם, ככל וקיים צורך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה